maandag 29 december 2014

Honestbeauty gaat voor meer eerlijkheid - fuck de marketing


Na jarenlang te beautybloggen ben ik gaandeweg in de valkuilen van de PR gestapt en heb ik het gevoel m'n ziel verkocht te hebben aan shampooproducenten en andere cosmeticagiganten.

Door mee te willen doen met de populaire blogs ben ik m'n 'roots' als Honestbeauty kwijt geraakt. Ik haatte de modeblaadjes om hun verfoeilijke artikels doorspekt van reclame, en stapsgewijs, uiterst subtiel, ben ik zelf een slaafje van de merken geworden.

Ze paaien je met gratis productjes om te testen, en voor je het weet kan je niet anders dan een soort 'display' worden voor de 'hoogste bieder'

Je kan het niet maken spulletjes te krijgen en niks in de plek te geven, je voelt je moreel verplicht er sowieso een artikel te schrijven over hun koopwaar.

Het is niet MIJ dat ze een fijne mascara gunnen, het is gewoon een goedkope manier om reclame te maken.

Niet meer niet minder.

Dat de marketingladies lief zijn dat is zeker. En vaak zijn ze ook oprecht fijne mensen.

Maar na jaren bloggen daagt het ineens dat je kasten vol gekregen spul hebt, waarvan er slechts enkele dingentjes je echt 100% aanstaan, die je echt effectief opnieuw zou willen aanschaffen omdat je er tevreden van bent, en al de rest eigenlijk rommel is of pure overdaad.

Je hebt te veel van alles en van alles te veel.

En plots ben je slaaf van je ooit zo onschuldig blogje.

Ineens heb je 'verplichtingen' tegenover merken.


Die verplichtingen staan niet op papier, maar ze zijn er oh zo duidelijk.


Eénmaal merken doorhebben dat je niet heel snel bent met het schrijven van de artikels ( dat je pas 3 maand nadat je een product mocht ontvangen er eens de tijd voor hebt het te testen, en nog later pas de tijd om erover te schrijven) laten ze je vallen en hoor je duidelijk niet meer bij de 'groep van bloggers'.

De ooit zo lieve PR-ladies worden koud en ijzig.

Het zakelijke kantje komt snel naar boven.

Ineens merk je dat een bepaald luxe merk andere bloggers hun nieuwe collectie toestuurde, en jij slechts een papieren persbericht mocht ontvangen.

In een nanoseconde voel je een steek van jaloezie. En de seconde daarop denk je ' What the fuck? waarom laat ik mijn geluk bepalen door een stapel ongebruikte gratis spullen?

Ik merkte zelf dat een ex-blogster haar schrijfsels stopzette, omdat ze onopgemerkt bleef door de merken en het dus geen 'zin' had.  Terwijl de 'zin' van een amateuristische hobbyblog absoluut niet zou mogen zijn om mensen stiekem te verleiden met reclame doorspekte artikeltjes.

Domweg ben ik meegegaan met de stroming , me onbewust laten leiden door een cosmetica verslaving en de schittering van de gratis pakjes gevuld met make-up magie .

Hoe meer merken jou 'willen' hoe belangrijker je jezelf gaat vinden, en een mens is nu éénmaal stiekem een beetje een narcist.


Ik wil hiermee de deur naar eventuele marketing samenwerkingen niet volledig dichtgooien, maar ik ga selectiever zijn.

Niet om arrogant te doen, niet om te doen alsof ik de plaatsjes op m'n blog duur verkoop , maar gewoon, omdat het niet meer past bij m'n levensstijl en m'n filosofie.


Ik heb geen zin om in de verdere toekomst m'n schrijfsels verder te prostitueren , allesinds toch niet meer in de mate dat het de laatste tijd gebeurt, dat ik boze mails krijg omdat ik een bepaalde links MOET plaatsen, omdat ik bepaalde woorden MOET gebruiken ...

Ik MOET niks, ik heb een blog als hobby en geen enkel moment een papier ondertekent dat ik een specifieke prestatie moet afleggen in ruil voor een onnozele gratis bodylotion. Ik ben geen onderaanneming, ik ben een huismoedertje dat wou weten of jullie bodylotion fijn was,verder niks.



Groetjes,


De minimalist in mij 


EDIT : nog een bedenking, als blogger moet je vaak 'samenwerken' met merken , gewoon al om sneller aan info te raken en er sneller over te kunnen bloggen. Wie is er populairder denk je,  de blogger die gratis een week voor de release datum de Yves Saint Laurent make-up toont of de blogger die niet meedoet met die reclamestunt en alles uit eigen zak betaald en het dus maar doet met een voorraadje Maybelline uit 't kruidvat?  ALs je niet meedoet met de marketing crazziness kan je een populaire blog al vergeten. Helaas


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.