vrijdag 26 december 2014

Minimalism challenge - opslagruimte als luxe probleem

In september 2014 waagde ik een carrièresprong .

Ik zou het onderwijs achter me laten en starten als onthaalouder.

Bijgevolg moest er dan ook plaats geruimd worden om de kinderen een slaapkamer te kunnen geven, parkjes te kunnen zetten etc ...

En toen besefte ik dat we op de 2 jaar tijd dat we in ons huis woonden het al serieus 'vol' hadden gezet.

Hoe hadden spullen zo snel een plek gevonden in ons huis? We woonden eerst in een bescheiden appartement en hadden niets te kort, en toch waren er zoveel spullen bijgekomen die we voordien niet hadden. 

Sommige dingen waren een logisch geval van de verhuis,  zoals een grasmaaier, die hadden we niet nodig in ons appartement en nu wel. En we hadden een kind gekregen, daarvoor heb je toch ook enkele zaken nodig die we voordien niet hadden. 

Maar het merendeel van de spullen was er zonder aanwijsbare reden zomaar bijgekomen.

Ik noem het een ' opslagruimte luxe probleem' .

Als je de ruimte niet hebt om dingen te stockeren, dan ga je ze ook niet kopen. Maar éénmaal je naar een grotere plek verhuist, en die ruimte is er wel, ga je sommige aankopen wel doen.

Denk maar aan de comfy kussentjes voor de tuinstoelen. Had ik vroeger nooit gekocht, want kon ik simpelweg niet wegleggen. Op zich is het geen drama dat die in de garage liggen, maar al die ' niet-zo-nodige' zaken maken wel een propvolle garage na verloop van tijd .

Ik maakte in klik in m'n hoofd, je moet tijdig een halt toeroepen aan materiële zaken , want voor je het weet wordt het een onoverzichtelijke boel.

Zo hebben we de cadeautjes de laatste tijd beperkt tot niet-materiële zaken.

Zoonlief mocht naar de Sinterklaas show , ik kreeg tickets voor een concert van Anouk etc , ik kocht een beurtenkaart voor de binnenspeeltuin voor m'n neefje en nichtje ...


Ik kan het echt iedereen aanraden om dergelijke cadeaus te geven, want voor je het weet ben je gevangen in je eigen huis, slaaf van je spullen.

Zeker als je kids hebt, de speelgoedberg wordt al heel snel een ontembaar beest. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.