Zoals jullie gisteren konden lezen heb ik een ontdekking gedaan in verband met het onderkleedje dat ik kocht bij Hunkemöller.
Toen ik mijn aankoop aan het opbergen was en ik het kassaticket weg wou gooien zag ik het woord ' Actieprijs' staan.
Dus ik dacht, ooh heb ik per ongeluk nog geluk gehad dat ik korting kreeg? Fijn!
Maar ik ben een nieuwsgierige meid. En wou dan toch eens uitvissen hoeveel korting ik had gekregen.
Voorzichtig peuterde ik het ticketje los. Want het was zo een lastig geval met zwarte lijm zodat hetgene dat eronder zit onzichtbaar wordt.
En wat zag ik tot mijn verbazing?
Een actieprijs is maar liefst 8 euro duurder dan de normale prijs!! Geen wonder dat ze met van die speciale stickers werken.
Er is niets in de wereld dat mijn bloed meer doet koken dan dergelijke praktijken dus ik ben meteen terug gegaan.
Ik heb de verkoopster vriendelijk gezegd dat ik liever de normale prijs betaal dan de zogenaamde actieprijs.
Je kan al raden dat de mensen die achter mij stonden aan te schuiven met hun aankopen bedenkelijk naar de prijskaartjes keken en er een paar zelf resoluut dingen terug gingen leggen.
De verkoopster was daar natuurlijk niet zo blij om en beweerde dat er foute ticketjes waren gedrukt en dat ze die dan aangepast hebben door er een sticker over te plakken.
Dat vond ik dikke flauwekul want dan moet je het woord actieprijs toch niet gaan gebruiken op het kassaticket? Had dat woord niet op mijn ticket gestaan had ik het nooit geweten!
Ik ben principieel sterk tegen dit soort praktijken, en heb haar gezegd dat ik dan mijn aankoop wil komen terugbrengen en mijn geld terug wou.
Dan zei ze dat ze mij zo'n tegoedbon ging maken voor een volgende aankoop. Maar dat wou ik niet. Ik wou mijn geld terug. Gelukkig heb ik zelf ook al in kledingzaken gewerkt en weet ik dat ze bij wet verplicht zijn om dat geld terug te geven als je dat eist, als je de kwaliteit van een keten echt niet goed vind ben je anders steeds verplicht om het geld toch daar uit te geven en dat mag niet. ( gouden tip dames!)
Ik was eerlijk gezegd van plan om mijn geld terug te krijgen en nooit meer een stap in zo'n corrupte winkel te zetten. Bah!
Maar toen ik haar er fijntjes op wees dat ze bij wet verplicht was mij mijn geld terug te geven, en dat de keten serieuze problemen zou krijgen als ontdekt zou worden dat er misleidende reclamepraktijken aan de gang zijn waarbij er kortingen worden uitgestald maar net prijsverhogingen worden uitgevoerd keerde het tij plots.
Ze vroeg of ik even apart met haar wou gaan staan, zodat de andere klanten ' rustig konden afrekenen.' ( lees: niets konden horen)
Toen we daar apart stonden bevestigde dat er inderdaad fouten gebeurd waren en dat ze dit betreurde, dat zei er ook niet aan kon doen, dat het maar orders van bovenaf waren en blablabla en uiteindelijk kwam het erop neer dat ik mijn kleedje aan de echte prijs kreeg.
Yes!
Ondertussen zal van het kassaticket dat woord 'Actieprijs' verdwenen zijn zodat ze niet meer aansprakelijk kunnen gesteld worden, maar ik wil bij deze toch iedereen een duwtje in de rug geven die twijfelt of het wel de moeite loont om naar een winkel terug te keren als je denkt dat er iets niet klopt. Ik blijf het verschrikkelijk vinden, maar vind het wel heel sympatiek dat ik dan toch 8 euro korting heb gekregen. Alleen zal ik voortaan bij Hunkemöller extra goed op de kaartjes letten die aan de kledij hangen. Iets overgeplakt? Dan ben je haast zeker dat je teveel betaald.
Ik ga geen stappen ondernemen om klacht in te dienen bij een of andere instantie die daarvoor verantwoordelijk is, kost me teveel moeite voor amper 8 euro. Maar ik kon het hier eventjes niet laten om de waarheid voor heel lezend beautyland op het net te gooien. Voor dergelijke zaken had ik dit blog eigenlijk in het leven geroepen. Om meiden te kunnen waarschuwen als er met een of ander product iets echt niet OK is. Want dergelijkde dingen zal je nooit lezen in boekjes als Flair hé?
Hebben jullie ook iets gespot dat niet door de geldbeugel kan? Aarzel dan niet om foto's te maken, bewijsmateriaal te verzamelen en die info door te geven. Want een gewaarschuwde shopper is er twee waard! Letterlijk! Want die acht euro heb ik lekker in een andere winkel gaan besteden, maar morgen meer daarover.
:o Wat erg! Je moet ook altijd heel erg goed oppassen met acties, bv. staat er in de winkel iets voor een bepaalde (afgeprijsde) prijs, is er veel kans dat je aan de kassa toch de normale, niet afgeprijsde, prijs betaalt! Komt heel vaak voor!
BeantwoordenVerwijderenIk heb in de solden (in Rijsel) een truitje gekocht van Benetton aan -50%, maar de soldenprijs was toen ik het -50%-stickertje er afhaalde NIET de helft van de oorspronkelijke prijs, maar iets van 3/4 van de oorspronkelijke prijs. Eigenlijk ging er dus maar 25% af, terwijl ze lieten blijken dat er 50% afging.
BeantwoordenVerwijderenVind ik ook niet helemaal eerlijk...
@ Nele: spijtig dat het in Rijsel was, in België mag dat niet, maar hoe het in Frankrijk zit weet ik niet. Ik heb zulke dingen ook al vaak gemerkt in vind dat echt verschrikkelijk. Er zou daar allemaal veel meer controle op moeten komen, want uiteindelijk hebben ze nu toch nog veel mensen belazerd die niks doorhadden
BeantwoordenVerwijderenNou ik sta perplex. Zoiets is nou nog nooit in me opgekomen dat zoiets kan gebeuren. Echt van de zotte dat ze denken zoiets te kunnen maken.
BeantwoordenVerwijderenBelachelijk...
Ik vind het heel knap dat je er op af gestapt bent en het echte verhaal boven water hebt gekregen. :D
@ Ioni: dankje :) ik ben er zelf ook wel trots op. Vrienden van me vinden soms dat ik er te fel in opga, dat het overal gebeurd maar ik heb toch al verschillende keren winst gedaan. Zo kreeg ik eens een boete omdat ik op de verkeerde trein gestapt was en dus geen ticket voor de bestemming had waar ik heen ging. Achteraf ontdekte ik dat dat helemaal niet mag als je een ander ticket kan voorleggen, dan ben je verdwaalde reiziger. Ik heb toen ook klacht ingediend en al m'n geld terug gekregen. Wel hele hoop papierwerk aan gehad.
BeantwoordenVerwijderenIk ben dat ook eens tegenkomen in de Hema!
BeantwoordenVerwijderenIk had een kleedje gekocht aan 8euro, en dan een tijd nadien in de solden ging ik op zoek naar datzelfde kleedje (maar dan ander kleur).Zo gezocht, zo gevonden met een groot plakaat aan het rek dat het -50% was,maar toen ik het kleedje bekeek stond er op het ticket 16euro (zogezegd al aan de helft van de prijs!!!!)en inderdaad door middel van een sticker erboven te plakken!!
Op zich kon ik er op dat moment niet veel meer aan doen want ik had het tenslotte goedkoper aangekocht..maar ik dentoch 2x na voor ik terug iets in de solden in de Hema koop.
MAAR helaas doen vele winkels dat...een vriendin werkt in een klerenwinkel en die zegt ook dat ze net voor de solden alle gewone ticketten moeten afhalen en er duurdere ophangen...
Nog een voorbeeld: Brugs kant is héél in trek vooral bij toeristen, maar denk maar niet dat dat echt Brugs kant is hoor! Neenee, de kant wordt netjes aangekocht/gemaakt in China of waar dan ook en dan hangen ze er gewoon ticketjes aan met Made in Bruges...
Pure afzetterij als je het mij vraagt!!!!!!!
@ Kim: Ja dat is waar! Zodra onderdeel van het productieproces in België plaatsvindt mag er 'Made in Belgium' opstaan, ook als dat enkel gaat om enkel dat ene ticketje ' made in Belgium' op te hangen! Werk zelf ook soms in kledingwinkels en heb ook al erge dingen gezien, zoals dingen drie jaar na datum terug in de rekken hangen als nieuwe collectie :s Hatelijk gewoon!
BeantwoordenVerwijderenWoah! Ik zou compleet ontploft zijn denk ik! :/
BeantwoordenVerwijderenWat goed van je dat je terug bent gegaan en er wat van gezegd hebt!!
grappig geschreven! je hebt wel helemaal gelijk, wat smerig als je zo misleid wordt!! dankjewel voor de tip, ik ga er voortaan ook op gaan letten.
BeantwoordenVerwijderenliefs
s
Goed dat je bent teruggegaan naar de winkel.
BeantwoordenVerwijderenIk ga in ieder geval goed op de labels letten als in nog eens iets bij Hunkemoller koop.
Dat heb ik wel vaker gehoord dat zoiets gebeurde. Wel goed van je dat je bent terug gegaan!
BeantwoordenVerwijderenxxx
Ik vind het ook heel knap van je! Goed gedaan hoor, vind het namelijk schandalig dat ze zulke acties durven te ondernemen. En als ze het moeten doen van de 'leiding', doe het dan goed, met nieuwe labels ipv stickertjes!
BeantwoordenVerwijderen@ Everyone: Dankje voor de leuke comments. Eindelijk wat mensen die niet vinden dat ik overdrijf :D. We zouden ze allemaal moeten boycotten!
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij wordt er in de soldenperiodes ook veel gesjoemeld met etiketten en prijzen enzo.
BeantwoordenVerwijderenDat vind Ik ook irritant dat soort dingen. Staan actie stiker op de prijskaart maar bij kassa niet..Ik vraag meestal eerst als ja..dan ga Ik kopen als voorbij dan dah....ik koop niet :D
BeantwoordenVerwijderenHeb ooit bij Ixi Paris..als besteed aan 50euro krijf 30ml opium parfum fles maar niet en thuis keek weer naar de site of die actie al voorbij (nog niet) dus Ik belde en kreeg die 30ml flesje en ook xtra samples met tas erbij..YAY!
Hier moet Ik gelijk durven te zeggen als niet goed is he...meestal durf Ik niet..bang dant verkeerd gezegd in nederlandse taal.
@ Dhini: Je moet je zeker niet schamen voor je Nederlands! Je doet hartstikke je best en ik vind het best goed. En als je toch onzeker bent kan je altijd aan je man of schoonmoeder vragen om mee te gaan en in te grijpen als je even de draad kwijt bent. Wel leuk van die extra samples, je had daar vroeger over geschreven op je blog hé? Ik herinner me dat nog :)
BeantwoordenVerwijderenhaha zo kordaat :p maar je hebt gelijk. Ik was heel lang geleden een keertje in the body shop en daar lagen toen ook afgeprijsde artikelen. Mn nieuwsgierigheid kan het niet laten en heb het stickertje toen ook afgepruld. En net zoals bij jou was het duurder. Ik heb het gelukkig in de winkel ontdekt en wijslijk laten liggen...
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Maaike!
BeantwoordenVerwijderenJa..Ik vraag meestal eerst aan myn lieve man als Ik wil wat vragen...Goed of niet want Ik denk nog steeds in my eigen taal als vraagzinnen moet gebruiken :D
@ Steffi: ik ben altijd redelijk kordaat :) soms schiet dat bij mensen in het verkeerde keelgat maar ach .. Ik zou bijvoorbeeld in the bodyshop de kassier geconfronteerd hebben met mijn ontdekking :D
BeantwoordenVerwijderenoh meid dat gebeurt zelfs bij kleine prullen in het kruidvat! ik heb me er al vaak lastig om gemaakt maar dat helpt toch niet. Ik haalde een keer een stickertje van een gosh product af in het kruidvat omdat ik het niet betrouwde en er zat gewoon dezelfde prijs onder als op het 'sale-stickertje'. Met andere woorden ze deden alsof iets in de sale was maar het was gewoon even duur XD
BeantwoordenVerwijderen@ Tessa: ik heb nog nooit wat gekocht uit de befaamde grabbelbakken van het Kruidvat omdat ze steeds aan de kassa een duurdere prijs zeggen dan het stickertje. Snap niet hoe iedereen daar zo lovend over kan zijn. :D
BeantwoordenVerwijderenWat goed dat je terug bent gegaan! De volgende keer dat ik bij de Hunkemöller ben zal ik der eens op letten. Dat van de kortingsbakken van de Kruidvat heb ik ook wel eens meegemaakt maar ik controleer het altijd voordat ik het meeneem naar de kassa.
BeantwoordenVerwijderenNouja zeg! hoezo onacceptabel?! ik ga voortaan zeker goed uitkijken bij de Hunkemoller.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij doen heel veel winkels dit helaas.
BeantwoordenVerwijderenAls je in een bakkerij een broodje wat normaal €1,00 kost nu zet ACTIEPRIJS €1,50. Dan zal je zien hoeveel broodjes er ineens meer worden verkocht terwijl het eigenlijk duurder is dan goedkoper! Daarom doen ze dat.
Jammer dat we zo worden opgelicht.