zaterdag 18 juli 2015

100% zuiver - huismerk De Tuinen

Wij Vlamingen kennen misschien de drogisterijketen 'Essenza' wel.

Een winkel waar je veel biologische en zuivere cosmetica kan vinden, van merken die je niet echt meteen in de meer commerciële winkels gaat vinden.

Als tiener , toen ik nog studeerde en vaak in de stad was, stopte ik er regelmatiger dan goed was voor m'n budget.

Heerlijk, zelf je gezichtsmasker maken met witte klei, rozenwater en wat etherische olie.

Ik wou er al lang nog eens heen, maar m'n huidige job verplicht me om in de zaterdagdrukte ( en dat tijdens de solden!) de stad in te trekken en daar heb ik geen zin in.

Even surfen bracht me al snel bij de Nederlandse tegenhanger 'De Tuinen' die dan nog een webshop hebben MET verzending naar België !

Aanschouw mijn bestelling die ik plaatste : 




Dode Zeezout .

Ideaal om een paar schepjes mee te nemen onder de douche als ruwe scrub, of om te gebruiken als ongeparfumeerd badzout.

Ik heb bij momenten een heel droge en gevoelige huid, met helaas atopisch eczeem ( en tegelijk ook acné ) tot gevolg.

Het komt erop neer een balans te vinden tussen heerlijk geurende badproducten en bodylotions en af en toe een 'pauze' in te lassen met zuivere producten op momenten dat m'n huidbarrière daar niet zo goed tegen kan.

De dermatoloog raadde me destijds Dode Zeezout aan , omdat het vreemd genoeg gaat zorgen dat je huid beter vocht kan opnemen en vasthouden. Tegelijk werkt het ook licht ontsmettend, ideaal dus voor wie een vochtarme , maar tegelijk wel onzuiverheden heeft. ( ik kan het niet genoeg benadrukken, vocht en talg zijn twee totaal verschillende dingen die beiden in balans moeten zijn voor een goede huidconditie , je kan perfect een droge huid hebben die jeukt en tegelijk toch puistjes krijgen )  

Ik had altijd gedacht dat zout uitdrogend zou werken, dat het m'n vocht uit de huid zou onttrekken maar dat is helemaal niet het geval. 

En voor de prijs hoef je het helemaal niet te laten, ik betaalde ( mét korting, dat wel ) maar 6,50 euro voor 2,5 kilo zout. 




Tarwekiemolie : 

Dit is een rijke en nogal zware olie , die je kan gebruiken op de meest droge plekjes van je lichaam zoals knieën en ellebogen. 

Minder aan te raden voor mensen met een vette huid om rechtstreeks op de huid aan te brengen als body-oil of dagcrème , maar wel ideaal om bijvoorbeeld te verwerken in een gezichtsmaskertje, een voetenbadje of een paar druppeltjes in bad. ook op de puntjes van je haar doet het wonderen. 

Deze olie staat bekend om het bevorderen van wondherstel en het verminderen van littekens en zou ook helpen voor het voorkomen van striemen tijdens de zwangerschap.

Amandelolie :

Gelijkaardig aan de tarwekiemolie, ideaal om enkele druppeltjes op je gezicht te 'tokkelen' met je vingertoppen om daarna met een lauwwarm handdoekje af te nemen bij wijze van hydraterende ontspanningsmassage . 


Beide oliën 4,49 euro per flesje ( mits korting, tijdens de koopjesperiode shoppen is dus de boodschap ) 




Glycerine : 

Veel mensen weten dit niet, maar waar olie werkt strikt genomen niet hydraterend.

Olie legt een laagje op de huid, een dunne film, waardoor het lichaamseigen vocht minder gaat verdampen en de huid dus minder uitdroogt.

Olie smeren is dus OK om uitdroging tegen te gaan als preventieve maatregel  , maar als het al te laat is en je huid is zijn vochtbalans al kwijt dan is het te laat. 

De vochtbalans herstellen kan je met glycerine. ( dat overigens van nature ook in ons lichaam aanwezig is ) 

Glycerine kan wel 20% van z'n eigen massa aan water opnemen.

Als je glycerine smeert dringt deze in kloofjes, scheurtjes en openstaande poriën, waar het dan vocht uit de lucht gaat onttrekken zodat er een 'nattig' laagje op de huid gelegd wordt. Het werkt instant verzachtend. 

Opgelet: er zijn tegenstanders van glycerine die beweren dat als het water aan de lucht onttrekt het vast ook water aan je huid onttrekt. Zelf gebruik ik het daarom altijd in een 'mengvorm'. Paar druppeltjes bij m'n standaard douchegel of bodylotion bijvoorbeeld. 

Ik denk dat het zelf gebruiken en zien wat het doet voor je huid nog altijd de meest ideale oplossing is, dan weet je meteen of het voor jou werkt of niet.

Daarnaast is het ook een heel fijn ingrediënt voor de allerbeste bellenblaas ter wereld ( in het geval dat het niets doet voor je huid) , voor van die gigantisch grote bellen die niet meteen knappen heb je alleen water, afwasmiddel en beetje glycerine nodig. 


Prijs: 4,99 euro voor een flesje.




Al m'n aankoopjes zijn onderling naar hartenlust te mengen voor een zelfgemaakte lichaamsolie of een vettere hydraterende scrub.

Doe er nog extra ingrediënten zoals klei , water , etherische olie bij en je hebt een heel arsenaal aan gezichtsmaskertjes in oneindige variaties ter beschikking.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.