donderdag 28 januari 2010

The Beauty and the beasts



Jaja, ik lees je gedachten.

Eerst denk je: Is dat een luis?

Daarna denk je: jaja, het is er eentje

Daarna denk je misschien: waarom schrijft ze daar nu over?


Ja, waarom ga ik nu over luizen schrijven?


Omdat lezers van beautyblogs over het algemeen dames zijn met een groot gevoel voor persoonlijke hygiëne. Het gevaar bestaat er hem in dat beautyqueens durven denken dat luizen niet aan hun besteed zijn, dat is voor vuile mensen en voor je het weet zit je door dat ' het-is-ver-van-mijn-bed-show' gedrag met een dikke vette luis op je hoofd. Er bestaan nog teveel vooroordelen over.

The facts:

Luizen hebben helemaal niks te maken met iemands sociale of economische status of leeftijd. ( tenzij je een kale man bent natuurlijk :p) Je hoeft je dus niet te schamen als je het hebt. Het is beter om het discreet tegen je beste vrienden te zeggen, want als jij er wat aan doet maar zij weten niet eens dat ze het hebben ben je binnen de korste keren weer ' besmet'.

Luizen worden zelden overgezet via mutsen, sjaals en dergelijke maar bijna altijd door hoofdharen van personen die te dicht bij elkaar komen. Dus think twice voor je die vette roddel even doorfluisterd. Luizen kunnen niet springen! Je hebt ze dus gekregen van iemand die vast close met je is.

Ik ga volledig eerlijk zijn: de laatste keer dat ik luizen had was ik 17! Je zou toch verwachten dat het iets is dat vooral bij kinderen voorkomt maar neen. Ik had luizen! Er was op school een plaagje ontstaan door een kerel met dreads. (some of my readers surely know who I'm talking about :p ) Ik was er heel snel bij doordat ik wist dat hij er had, hij was heel eerlijk geweest, en daardoor heb ik welgeteld maar 3 luizen van mijn hoofd geplukt zonder neten. Dat was heel wat anders dan die keer dat ik luizen had in het lager :p toen kon ik zowat mijn eigen kolonie beginnen. ( Damn you schoolreis!)



Wat doe je eraan?

Je kan natuurlijk met chemische rommel gaan spuiten, dat is de meest snelle en efficiënte manier.

Ik verkies echter een manier die daarbovenop nog eens geweldig is voor je haar. Sinds ik die luizen gehad heb ontdekte ik de weldaden van de 'natte kam techniek' .

Wat is dit?

Je maakt je haren nat en kamt ze door waarna je ze extreem rijkelijk insmeert met balsem of conditioner. Je neemt een luizenkam ( een kam met tandjes die heel dicht op elkaar staan) en gaat daarmee lok per lok af en smeert telkens de balsem op een witte handdoek ( zo kan je luizen goed zien zitten want die zijn grijsbruin van kleur). Daarna was je je haren goed. Dit doe je twee weken lang om de 4 dagen en de kans is heel groot dat je ervan verlost bent zonder chemische troep op je hoofdhuid te halen. ( mensen met een dunne hoofdhuid kunnen die toxines trouwens in hun bloedbaan krijgen!)

Het is heel belangrijk de behandeling twee weken vol te houden, want neten hebben max. twee weken nodig om uit te komen, en neten krijg je zelf met zo'n fijne kam soms niet allemaal verwijdert. Door deze techniek kam je dus een babyluis weg voordat ze vruchtbaar is ( dat is na 1 week al!)

Sindsdien doe ik deze behandeling heel af en toe eens preventief. Gewoon als ik vind dat ik wat kriebelig voel om te kijken of er toch niets mis is. Het is tot nu toe altijd al loos alarm geweest, maar hoe vroeger je erbij bent hoe beter natuurlijk.

Daarbovenop voelt je haar daarna echt ongelooflijk zacht. De conditioner heeft bijzonder lang kunnen trekken, je haren werden praktisch stuk voor stuk ingesmeerd en mooi ontrafeld.

Ik zie geen reden waarom je het af en toe eens niet zou doen.

16 opmerkingen:

  1. Mijn laatste keer luizen was op mijn 19e, van mijn lieve oppaskindjes. Ik heb sowieso snel luizen te pakken, ze vinden mij lekker ofzo.

    Ik heb zo'n luizenkammetje waarmee ik af en toe check. Als ik ze heb dan gaat er meteen anti-luizen shampoo in mn haar. Stink spul bah...

    Ik heb trouwens ooit ergens gelezen dat er etherische oliën zijn die luizen afschrikken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klientje28/1/10

    Met twee kinderen ontkom je er haast niet aan, wat een ellende is dat. Met enkel het haar behandelen ben je er niet. Alles moet gewassen worden op 60 graden, wat je niet wassen kan op die hoogte in een vuilniszak voor vijf dagen. Algehele malaise dus. Ik heb een elektrische luizenkam, dat werkt ook prima moet ik zeggen. Jouw methode is misschien beter voor je haar maar als je pas na twee weken resultaat hebt dan kan ondertussen alles in je huis (dekens,kleding) onder de luis zitten. Die chemische zooi is idd geen pretje en muft een uur in de wind maar in combinatie met de kam nog wel het beste vrees ik. IK HAAT LUIS! Ik heb ook voor de kinderen op school een speciale jaszak die ze om hun jassen doen, omdat die rotzakken vaak van jas naar jas overspringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Luizen vinden schone hoofden echt razen interessant hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Klientje: een luis kan niet springen! Ze kan zich hoogstens laten vallen en verderkruipen. Als je luizen hebt moet je uiteraard alles gaan behandelen, maar wist je dat je met die chemische spullen OOK pas na twee weken safe zit? De neten overleven de toxines (lees bijsluiters!). Dus één keertje sprayen helpt helemaal niets want enkele dagen nadien zit je hoofd vol babyluisjes. Dan is twee weken balsem smeren voor mij echt wel de winnaar.

    Daarbovenop komt nog dat luizen immuun kunnen worden voor de gifstoffen en bij een epidemie op school op de duur niet meer kunnen bestreden worden met die spullen. Ze kunnen daarentegen nooit wat aanvangen tegen de glibberige conditioner.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kyvina28/1/10

    tgoh, ben ik blij dat ik telkens in klassen zat waar er ongeveer nooit een uitbraak was. Ik denk dat ik maar 1 x luizen heb gehad (kleuterklas), wat 'n geluk. Mja, met facebook enzo kan je lekker roddelen zonder kans op 'vallende' luizen :p

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klientje28/1/10

    Voor zover ik weet gaan de neten ook dood van dat spulletje. Tenminste zover er in de bijsluiter staat dan.. Je moet het idd na een week herhalen to be on the safe side en blijven kammen de dagen erna maar het lijkt me toch veiliger dan gewoon enkel kammen met een balsem. Ik gebruik trouwens geen spray maar een shampoo en zo'n lotion die er de hele nacht in moet laten zitten. Ik moet zeggen dat ik na de eerste uitbraak hier in huis, waarbij ik ze zelf en mijn man ze ook kreeg, voortaan liever radicaal te werk ga. Dus misschien zit het allemaal in mijn hoofd hoor dat het beter zou zijn. Dat ze niet kunnen springen weet ik maar ja al die kinderjassen hangen tegen elkaar dus dat hoeven ze ook niet te doen. En er zijn ook ouders die er echt weinig aan behandeling doen, schandalig eigenlijk gewoon maar goed ik hoop zo dat we dit jaar niet aan de beurt komen. Anyway vind het heel goed dat dit besproken wordt, het is idd niet iets om je voor te schamen. Luizen houden van een schone hoofdhuid, dus zie het maar als een bizar compliment?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Klientje: het zijn de ouders die hun kinderen 'verwaarlozen' die het zo rot maken hé. Ze zouden ze een boete moeten geven! Ik herinner me een kind dat je een tik op de kop gaf en de luizen vielen eruit! Daar is het CLB moeten tussenkomen. Ik heb in mijn leven drietal keer luizen gehad, nooit een gif gebruikt en altijd mooi vanaf geraakt :) Maar ik ben wel een heel 'gevoelige' ik voel het al zodra er nog maar één luis op mijn hoofd zit, dus misschien dat het daarmee goed werkte?

    Ik ben echt bang van het idee een gif op een kind te spuiten. Maar ik kan me wel voorstellen dat ik zodra het zover is er toch naar grijp om er snel vanaf te zijn en zeker te zijn.

    Het zal wsl afhangen van middel tot middel of de neten gedood worden.

    Wel leuk dat iemand met ' ervaring' reageert.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh gosh ik zag dat beest en ik zat direct :| zo te kijken haha.

    Luizen.. godzijdank maar 1x in m'n leven gehad via 1 van m'n zusjes. Oh ik krijg weer jeuk als ik er aan denk :$

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooh luizen, vreselijk.. Heb ik echt nachtmerries van. Heb ze heel lang gehad, kreeg ze maar niet uitgeroeid :( alle chemische spullen en weetikveelwat letterlijk minimaal 5 x gebruikt, echt niets hielp. Totdat ik mijn haar ging verven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo!
    Leuk dat je even bij me bent wezen kijken.
    Luizen komen inderdaad voor op schone hooffies. Ik heb het zelf een keer als kind gehad, maar vond het toch echt wel vreselijk en heel eng hoor!
    Liefs, Roxanne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Verdorie ik ben aan het eten krijg ik zo'n afbeelding vaan me neus geschoteld hahaha

    maar de laatste keer dat ik ze had was wel op de basisschool gelukkig *afkloppen*

    maar ik gebruik gewoon die speciale shampoo hoor, dan ben je er veel sneller van af!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ester (s)29/1/10

    ieewl nu denk ik de hele tijd dat ze op me zitten jakkes, maar wel goed dat je er over schrijft.
    trouwens ik wou je nog bedanken voor je advies
    lieefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bah ik krijg jeuk op m'n hoofd vsn dit artikeltje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Ester: graag gedaan hoor :D Laat je weten of ik het bij het rechte eind had?

    @ Desiree: je ik krijg ook al jeuk als ik eraan denk :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ester (s)30/1/10

    oh ik blijf steeds naar het plaatje kijken, hij heeft zo een grijptang bij ze kont

    BeantwoordenVerwijderen
  16. bah wat een eng plaatje! ik verschrok me rot, heb ze nog nooit echt gezien, ze zijn normaal toch niet zichtbaar voor het oog?. Ik heb ze als kind wel eens gehad ik herhinner me alleen dat het fel jeukte :s iew. Ik heb het voordeel dat ik mijn haar al blondeer vanaf 15 jaar, doordat mijn haren daardoor niet meer in perfect gezonde staat zijn willen luizen mij niet denk ik :d doe stage op een kleuterschool waar constant luizen zijn en ik heb er nog geen gehad

    BeantwoordenVerwijderen

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.