dinsdag 10 november 2009

Bruisballen maken: How to


Iedereen houdt wel van eens met een lekkere bruisbal in bad te gaan. Maar wist je dat het helemaal niet moeilijk is om je eigen bruisbal te maken?
En hoe zalig is het niet om volledig zelf te mogen kiezen hoe je hem wil geuren en kleuren?
Vandaar dus deze bath bomb tutorial voor jullie. Alle ingrediënten zijn te vinden in de keukenkast of makkelijk te halen bij de apotheek.


Benodigdheden voor 1 bruisbal:



  • 2 soeplepels citroenzuur ( GEEN citroensap maar poedervorm)
  • 2 soeplepels maiszetmeel (maïzena)
  • 1/4 kop maagzout (natriumbicarbonaat)
  • 1/4 theelepel geurolie
  • 3 soeplepels kokosnootolie (evt. avocado-olie, amandelolie, abrikozenpitolie of glycerine)
  • 3 tot 6 druppels vloeibare kleurstof
  • Vormpje of bordje om hem achteraf op te leggen.
  • Twee potjes om ingrediënten in te doen.



Eventueel handschoenen als je wondjes hebt aan je handen, geen enkel ingrediënt is gevaarlijk, maar ga eens met een citroen over een wondje en je hebt hetzelfde gevoel als je wat citroenzuur zou morsen. Niet fijn dus!
Wanneer je online recepten zoekt kom je in het Engels weleens 'baking powder' tegen. Dit komt omdat natriumbicarbonaat weleens gebruikt wordt in gebakjes om ze luchtig te houden. Ga dat dan niet letterlijk vertalen als ' bloem' of iets dergelijks want dan zal er in je bad niets gebeuren.

De hoeveelheden die je hier ziet zijn enkel richtlijnen, je kan naar eigen believen wat meer of minder nemen, het is niet zoals bij zeep maken dat alles tot de gram afgewogen moet worden. Hoe meer vloeibare ingrediënten hoe meer je bal zal opzwellen en hoe meer 'bruis' er reeds verloren gaat op voorhand. Hoe minder vloeibare ingrediënten hoe meer kans op brokkelen maar wel meer badplezier.

Ik koos als vetstof jojobaolie omdat dit lekker verzorgend is voor de huid.
Om te geuren nam ik een etherische olie van pompelmoes en als kleurstof gebruikte ik gewone voedingskleurstof.

How to:
Doe alle droge ingrediënten samen en meng ze goed.

Voeg de natte ingrediënten samen ( andere pot!) en doe hetzelfde.
Je ziet dat sommige kleurstoffen niet mengen met de vetstoffen, dit komt omdat ze op waterbasis zijn. Ga voor oliebasis en dan heb je dit niet, maar ik vind het gespikkelde effect ook wel leuk.


Giet voorzichtig de vloeibare ingrediënten bij de vaste, je zal merken dat er hier en daar al wat gebruisd wordt maar dat is niet erg, gewoon blijven roeren, eventueel wat verdelen met de vingers.
Probeer van je mengsel een bal te maken. Lukt dat niet? Dan moet je een ietsje meer vloeistoffen toevoegen.



Nu moet je de bruisbal gewoon een dagje of twee laten rusten in een droge ruimte. En daarna ziet hij er zo uit:


Een bruisbal bruist in water, maar de kleurstoffen zijn op waterbasis, dus die reageren al wat belletjes veroorzaken die hem doen zwellen.



Als je hem in bad gooit bruist hij lekker op en komen de oliën vrij als een geurende badolie.

Wil je niet dat dit gebeurt en alles als een laagje olie op water drijft ( waardoor je achteraf je badkuip moet naspoelen) dan kan je aan het basisrecept enkele druppeltjes 'Mulsifan' toevoegen. Dit werkt als emulgator waardoor de olie kan oplossen.

De smaak volledig te pakken? Op internet zijn er harstikke veel recepten te vinden!
En moest je het wagen om zeep te maken kan je van die echte cupcakes maken met bruisende bodem en zeeptoef. Afwerken met badconfetti en je hebt een heel erg mooi zelfgemaakt cadeau.
Hoe je het enkel bij bruisballen? Dan kan je dit zelf met kinderen maken!

19 opmerkingen:

  1. echt super leuk!
    jammer genoeg heb ik geen bad dus heb er weinig aan.
    maar handig dat je het uitlegt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Joyca: je kan mini's maken voor een voetbad?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je hoe leuk! In de kerstvakantie ga ik dit een keer proberen!!

    Kus Kus Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat ontzettend leuk dat je dit op je site zet!
    Ik ga het zeker een keer doen, het ziet er allemaal heel simpel uit:D!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk want Ik wil eens maken. Lief van je om te posten. Thank you

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oja..Waar kan die GEEN citroensap maar poedervorm
    maagzout (natriumbicarbonaat)
    theelepel geurolie
    soeplepels kokosnootolie (evt. avocado-olie, amandelolie, abrikozenpitolie of glycerine)
    druppels vloeibare kleurstof

    allemaal kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maagzout en natriumbicarbonaat kan je bij de apotheek vinden.

    Geurolie kan je bij De Tuinen vinden (kijk bij etherische olie)en je kan ook bestellen via internet. ( De Hekserijk, Avantgarde cosmetics)

    Kleurstof kan je in de grote supermarkt vinden bij de spullen om taarten te bakken.

    De olie kan je zelf wat kiezen, je kan gewoon zonnebloemolie of olijfolie nemen, dat vind je in de supermarkt, je kan ook amandelolie of jojobaolie gebruiken en dat vind je in natuurwinkels, zoals alweer essenza of de tuinen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaf! Ik was alleen inderdaad wel benieuwd naar waar alles te koop is hahaha. Want wij hebben de meeste dingen volgens mij niet in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk zeg! Echt cool dat je dat zelf kunt maken ;)
    Lijkt me ook een leuk werkje om te doen :)

    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk zeg! Hij ziet er ook echt uit om op te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Saskia11/11/09

    Mooi en qua kleuren kan je een beetje je fantasie laten gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh ik wou eerst commenten leuk voor als ik eens bij m'n ouders ben.. Maar ik lees opeens een comment van jou dat je ook mini's voor in een voetenbadje kan maken. Dat is wel een leuk idee :D Dankje voor het delen :) (en voor je lieve berichtje bij mij)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem13/11/09

    ooh dat is echt heel erg tof haha :d ik vind die bruisdingen altijd zo duur, wetende dat ze echt in 1x oplossen en bye bye geld ;) als ik eens tijd heb ga ik het eens proberen!
    ps: wil je eens m'n blog checken, ik heb een paar beestjes die een thuis zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem1/7/11

    het is inderdaad leuk
    ik was van plan om het zelf te maken maar heb niet alle ingredienten gevonden ik heb een beetje maagzout van de Etos alleen tegenwoordig heet het zuiveringszout
    ik heb maiszetmeel ( maizena ) kan je kopen bij de alberthehein
    en heb 2 flesjes geurloie van de tuinen
    ik heb kokosolie van de tuinen

    ik ben op zoek naar meer maagzout omdat het te weinig is citroenpoeder heb ik niet ik ben bij de etos 2 kruitvatten en tuinen geweesd was er niet helaas kleurstof heb ik ook niet maar dat kan je kopen bij een kook winkel voor taart heb je altijd kleurstof die kan jee gewoon gbruiken en ik oek nog wat badconfettie om het op te leuken

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem26/2/12

    kan je het ook gewoon met badolie doen als olie??

    BeantwoordenVerwijderen

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.