vrijdag 22 januari 2010

Looking expensive = so oncool


Goed nieuws!

Spullen waar de prijs zo van af te lezen valt zijn uit de mode!

Fier met je Ferrari door de stad cruisen is not done! En heel demonstratief wijzen op de letters 'LV' op je handtas om zeker te zijn dat iedereen gezien heeft dat je een Louis Vuitton hebt is al helemaal uit den boze. Dus sorry Jessica: you're OUT!!



Waarom?

Het begon allemaal toen enkele topmensen van multinational bedrijven een groot aantal van hun werknemers moesten ontslaan vanwege de crisis, maar ondertussen hun levenstijl wel bleven financieren.

Even komen melden dat je mensen gaat ontslaan terwijl je rondtrippelt op echte Louboutins, je kan je best voorstellen dat dit voor best wat kritiek zorgt.

En als de topmensen daar staan, met je poepchique outfit, niet wetend of ze volgend jaar wel nog een inkomen zullen hebben, geloof mij , dat zal ook veel teweeg gebracht hebben. Zonder hun rijkdom vallen ze gewoonweg in een zwart gat, hoogtijd dus om na te denken over de toekomst.

Daarom kwam er deze trend, the rich and famous gaan wel nog steeds dure spullen kopen, maar kijken daarbij naar wat iets effectief waard is.

Zo is goud altijd al veel waard geweest en dat zal altijd zo blijven. Duurzaamheid is de boodschap. Zo kunnen escapades ook in de toekomst financiële steun bieden. Niemand wil versleten designerkleren overkopen, maar juwelen raak je wel steeds ergens kwijt voor een degelijke prijs.

Een Dior of Chanel mantelpak mag heus nog, maar dan een iets soberder exemplaar, waarmee het minder opvalt dat het een pakje is dat evenveel kost als het maandloon van een werknemer.

Deze trend is al een tijd aan de gang, maar nu pas dringt het echt door. Zo veranderde Tommy Hilfiger vorig jaar al de plaats van hun overbekende label op sommige truitjes en hemdjes al van heel zichtbaar op de borst naar de zoom van de mouw. Iets minder zichtbaar, zeker wanneer je de mouwen opstroopt.

Je bent dus pas echt rijk je het zelf niet meer hoeft te tonen.

De kwaliteit ( katoen of zijde?) wordt veel belangrijker dan de kwantiteit ( betaal ik 10 of 1000 euro voor een topje?)
Ik vind deze verschuiving alvast heel postief. Er waren de laatste tijd teveel celebrities die dachten dat veel geld uitgeven aan een outfit ook wou zeggen dat die stijlvol was. Stijl kan je niet kopen, dat begint iedereen nu wel stilletjesaan te beseffen.


Voor het schrijven van dit artikel heb ik me op een heel losse en vrije manier geïnspireerd op uitspraken van trendwatchers Nina De Man.

13 opmerkingen:

  1. kyvina22/1/10

    Het feit dat er niet meer in megaletters Dior of Chanel op je tas staat te glunderen, vind ik super. Gedaan met het 'kijk-ik-heb-een-tas-van-xxxx-euros' :p. Ik moet wel zeggen dat, mocht ik iets kopen van zulke merken (en dus zulke bedragen), dat het wel wat specialer mag zijn dan het equivalent uit een gewone winkelketen...Dus ietwat specialer zonder 'ondergekotst' te zijn met merknamen etc is de boodschap voor mij :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is nu eens een leuke trend voor de portefeuille :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem22/1/10

    ik vind sws niks aan een merknaam keigroot, qua ontwerp stelt dat dan toch ook niks voor, zelfs IK kan wel een woord op een shirt zetten haha :P
    maar ik denk niet dat die trend ooit echt over gaat..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het ook nooit mooi gevonden, dus dat scheelt :p

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind een grote merknaam altijd een afbreuk aan hetgeen je draagt! :p interessant artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Vidaxestudiante: ik heb dezelfde mening. Iets heel classy waar de prijs vanaf druipt krijgt iets trashy door zo'n grote merknaam. In de jaren 90 was dat echt in de mode (herinnert iemand hem nog dat er in koeien van letters O'Neill of Fox op die t-shirts stond? Het merk 'Von Dutch' is ook vrij snel in de vergeetput geraakt daardoor) en het sindsdien steeds aan het minderen met die opvallende merken dus laten we hopen dat de trend hem effectief nog wat doorzet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vond ook altijd dat het toch wel verpest werd als er kei groot een merk op je mooie tasje of wat dan ook stond. dusss ik vind het wel een goeie =]!

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha gelukkig heb ik geen dingen van dior of chanel waar ik mee zou kunnen pronken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ester (s)23/1/10

    het is wel goed zeker voor je portomonee maar ik vind van die fake dingen dus merken na doen al helemaal stom als je het kan kopen oke nou dan snap ik wel dat je er mee rond loopt maar als je het niet kan kopen dat je dan een neppe neemt en dan doet alsof het echt is maar zoals ik al zei beter voor je portomonee

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Ester: ja fake vind ik ook nog zieliger dat pronken met the real stuff. Dat is letterlijk willen en niet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben helemaal fan van deze trend! (en mijn studentenbudget ook:p)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet zeggen dat ik LV sowieso nooit mooi heb gevonden. Ik snap niet wat er mooi moet zijn aan die print, maar goed, meningen verschillen nietwaar.

    Ik vind het goed dat het allemaal wat ingetogener wordt, maar aan de andere kant denk ik dan weer: waarom een shirtje van 1000 euro kopen als het er nu precies hetzelfde uit ziet als eentje van de H&M?

    BeantwoordenVerwijderen

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.