vrijdag 22 januari 2010

Looking expensive = so oncool


Goed nieuws!

Spullen waar de prijs zo van af te lezen valt zijn uit de mode!

Fier met je Ferrari door de stad cruisen is not done! En heel demonstratief wijzen op de letters 'LV' op je handtas om zeker te zijn dat iedereen gezien heeft dat je een Louis Vuitton hebt is al helemaal uit den boze. Dus sorry Jessica: you're OUT!!



Waarom?

Het begon allemaal toen enkele topmensen van multinational bedrijven een groot aantal van hun werknemers moesten ontslaan vanwege de crisis, maar ondertussen hun levenstijl wel bleven financieren.

Even komen melden dat je mensen gaat ontslaan terwijl je rondtrippelt op echte Louboutins, je kan je best voorstellen dat dit voor best wat kritiek zorgt.

En als de topmensen daar staan, met je poepchique outfit, niet wetend of ze volgend jaar wel nog een inkomen zullen hebben, geloof mij , dat zal ook veel teweeg gebracht hebben. Zonder hun rijkdom vallen ze gewoonweg in een zwart gat, hoogtijd dus om na te denken over de toekomst.

Daarom kwam er deze trend, the rich and famous gaan wel nog steeds dure spullen kopen, maar kijken daarbij naar wat iets effectief waard is.

Zo is goud altijd al veel waard geweest en dat zal altijd zo blijven. Duurzaamheid is de boodschap. Zo kunnen escapades ook in de toekomst financiële steun bieden. Niemand wil versleten designerkleren overkopen, maar juwelen raak je wel steeds ergens kwijt voor een degelijke prijs.

Een Dior of Chanel mantelpak mag heus nog, maar dan een iets soberder exemplaar, waarmee het minder opvalt dat het een pakje is dat evenveel kost als het maandloon van een werknemer.

Deze trend is al een tijd aan de gang, maar nu pas dringt het echt door. Zo veranderde Tommy Hilfiger vorig jaar al de plaats van hun overbekende label op sommige truitjes en hemdjes al van heel zichtbaar op de borst naar de zoom van de mouw. Iets minder zichtbaar, zeker wanneer je de mouwen opstroopt.

Je bent dus pas echt rijk je het zelf niet meer hoeft te tonen.

De kwaliteit ( katoen of zijde?) wordt veel belangrijker dan de kwantiteit ( betaal ik 10 of 1000 euro voor een topje?)
Ik vind deze verschuiving alvast heel postief. Er waren de laatste tijd teveel celebrities die dachten dat veel geld uitgeven aan een outfit ook wou zeggen dat die stijlvol was. Stijl kan je niet kopen, dat begint iedereen nu wel stilletjesaan te beseffen.


Voor het schrijven van dit artikel heb ik me op een heel losse en vrije manier geïnspireerd op uitspraken van trendwatchers Nina De Man.