dinsdag 26 januari 2010

Mexx online ( vervolg)


Vandaag kreeg ik van Mexx antwoord op mijn klacht. Een mailtje van welgeteld vier zinnen. Afgekort ziet het er zo uit:

Beste,


We zullen het geld overmaken,
er waren meerdere mensen die tegelijk online bestelden,
uw klacht is overgemaakt,

Met vriendelijke groeten.


Ik ben al tevreden dat ik mijn geld zo spoedig mogelijk terugkrijg maar ik vraag me wel af op welke basis ze dan beslissen welke consument de producten toegeleverd krijgen en welke niet als ze tegelijk online waren.

En waarom ze dan niet simpelweg een mailtje sturen van een gewijzigde bestelling? Ik vond het vooral heel vervelend dat ik het pas ontdekte toen ik het pakje openmaakte.

Ik blijf erbij: deze webshop is gebuisd voor zijn Honestbeauty examen!

Hoewel ze er mogen van uit gaan dat bij online bestellingen iedereen gratis een mail kan sturen vind ik toch dat ook een telefonische klantendienst gratis moet zijn.



En elk geval, als consument via online shops sta je vrij machteloos indien er wat mis gaat.

Wie neemt er nu voor een foutgelopen bestelling van bijvoorbeeld amper 15 euro een advocaat onder de arm, haast niemand toch?

Daarom werd volgende site opgericht: Renate de Advocate

Dit is een site waaraan verschillende advocaten meewerken onder het pseudoniem Renate.

Ze bieden gratis informatie over kleine vragen rond consumentenrecht als:

Ik zag in de winkel een prijs hangen van 15 euro op een gsm van eigenlijk 150 euro, het ticket was fout, mag ik die gsm dan kopen voor 15 euro of moet het 150 zijn?

( Het antwoord is dat de geafficheerde prijs degene is die aan de kassa verekend moet worden dus dat is goed om weten)

Ik heb online kleren gekocht maar nu heb ik daar ruzie over met mijn partner, ik wil de bestelling annuleren mag dat?

(Ja dat mag, als je binnen de zeven dagen annuleert, zorg dat je er bewijs van hebt, dus via mail en niet telefonisch)



Ze hebben ook een telefoondienst die wekelijks te bereiken is voor een ander thema. Toevallig is het deze vrijdagvoormiddag over 'contracten op afstand' met andere woorden, over online bestellingen. Heel handig om naar te bellen en niets houdt je tegen want het nummer is gratis!

Indien blijkt dat je volledig in je recht bent maar de winkel in kwestie vangt er niets mee aan kan je hen in bepaalde gevallen zelf heel beleefd vragen of een advocaat de winkel eens kan aan de tand voelen. Helemaal gratis!


Opgelet: het is een Belgische site, Nederland hanteert misschien een andere wetgeving, hou daar rekening mee.