dinsdag 26 januari 2010

Mexx online ( vervolg)


Vandaag kreeg ik van Mexx antwoord op mijn klacht. Een mailtje van welgeteld vier zinnen. Afgekort ziet het er zo uit:

Beste,


We zullen het geld overmaken,
er waren meerdere mensen die tegelijk online bestelden,
uw klacht is overgemaakt,

Met vriendelijke groeten.


Ik ben al tevreden dat ik mijn geld zo spoedig mogelijk terugkrijg maar ik vraag me wel af op welke basis ze dan beslissen welke consument de producten toegeleverd krijgen en welke niet als ze tegelijk online waren.

En waarom ze dan niet simpelweg een mailtje sturen van een gewijzigde bestelling? Ik vond het vooral heel vervelend dat ik het pas ontdekte toen ik het pakje openmaakte.

Ik blijf erbij: deze webshop is gebuisd voor zijn Honestbeauty examen!

Hoewel ze er mogen van uit gaan dat bij online bestellingen iedereen gratis een mail kan sturen vind ik toch dat ook een telefonische klantendienst gratis moet zijn.



En elk geval, als consument via online shops sta je vrij machteloos indien er wat mis gaat.

Wie neemt er nu voor een foutgelopen bestelling van bijvoorbeeld amper 15 euro een advocaat onder de arm, haast niemand toch?

Daarom werd volgende site opgericht: Renate de Advocate

Dit is een site waaraan verschillende advocaten meewerken onder het pseudoniem Renate.

Ze bieden gratis informatie over kleine vragen rond consumentenrecht als:

Ik zag in de winkel een prijs hangen van 15 euro op een gsm van eigenlijk 150 euro, het ticket was fout, mag ik die gsm dan kopen voor 15 euro of moet het 150 zijn?

( Het antwoord is dat de geafficheerde prijs degene is die aan de kassa verekend moet worden dus dat is goed om weten)

Ik heb online kleren gekocht maar nu heb ik daar ruzie over met mijn partner, ik wil de bestelling annuleren mag dat?

(Ja dat mag, als je binnen de zeven dagen annuleert, zorg dat je er bewijs van hebt, dus via mail en niet telefonisch)



Ze hebben ook een telefoondienst die wekelijks te bereiken is voor een ander thema. Toevallig is het deze vrijdagvoormiddag over 'contracten op afstand' met andere woorden, over online bestellingen. Heel handig om naar te bellen en niets houdt je tegen want het nummer is gratis!

Indien blijkt dat je volledig in je recht bent maar de winkel in kwestie vangt er niets mee aan kan je hen in bepaalde gevallen zelf heel beleefd vragen of een advocaat de winkel eens kan aan de tand voelen. Helemaal gratis!


Opgelet: het is een Belgische site, Nederland hanteert misschien een andere wetgeving, hou daar rekening mee.

10 opmerkingen:

  1. Superhandig! Fijn om te weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mexx loopt niet over van klantenservice zo te zien...Mooi dat je in ieder geval je geld terug krijgt, maar een excuusmailtje was wel beter op z'n plaats geweest ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie site, info klopt ook ivm die 7 werkdagen en de geafficheerde prijs enzo! Gratis recht vind ik eeecht belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je snel reactie kreeg:) Waarschijnlijk heeft de rest met een creditcard betaald? Die zullen wel voorrang gekregen hebben.
    Mijn cursus ondernemingsrecht en zeker verkoop op afstand heeft mij ook al heel veel geholpen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ester (s)26/1/10

    super chil dat renate de advocate.


    hahah en dat woord wat ik moet invullen is tering :P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kyvina26/1/10

    zalig dat er zo een site bestaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet iemand hoe het net zit met de afprijsbakken van Kruidvat? Daarin vond ik eens een make-upje van 1 euro en aan de kassa vroegen ze 5 euro en ik heb het laten liggen. Officieel stond het 1 euro, maar iedereen kan stickertjes beginnen verplakken dan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem26/1/10

    is wel erg stom dat je het pas wist toen je het openmaakte idd! hadden ze echt even mogen zeggen, mss wou je dan zelfs je bestelling niet meer ivm verzendkosten die niet opwegen ofzo
    dat van die stickertjes verplakken is idd wel probleem.. sommige winkels zien dat dan als diefstal, terwijl je het niet eens zelf gedaan hebt of niet wist
    en hoe zit dat dan eig met die stomme kruidvatfolder reclame van 1000en producten, ik heb die ook niet gezien hoor :P is dat dan geen valse reclame ofzo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Maaike: ik heb zelf bij kruidvat gewerkt en ze zijn verplicht om je het dan voor die prijs te geven, tenzij ze kunnen bewijzen dat JIJ die stickertjes erop hebt geplakt. ik heb dit ook al vaker meegemaakt dat er 1 euro opstond en aan de kassa 10 euro gevraagd werd, ma dan moet je ze de manager erbij laten roepen. de manager is verplicht het voor de prijs te geven die erop staat. dus de volgende keer zou ik gewoon vragen of de manager er even bij kan komen en dat je dan gewoon zegt dat het verplicht is om voor die prijs te geven. heb ik ook al vaker gedaan en dan geven ze je het wel mee voor die prijs. =]

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Vienna:bedankt voor de informatie!

    BeantwoordenVerwijderen

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.