zaterdag 30 mei 2015

Wasbare luiers , mijn ervaringen

Wasbare luiers was iets dat ik tot voor kort nooit had overwogen te gebruiken.

Het leek me hartstikke veel werk om te zorgen dat ze tijdig gewassen raakten en met een kersverse baby in huis wil je die klusjes echt niet op je nek halen.

Maar dat kleine baby'tje wordt een peuter, met de nodige zindelijkheidstraining en potjesmomenten uiteraard. 

Ineens viel me op dat m'n zoon dankzij de hoge kwaliteit van de hedendaagse luiers helemaal niet merkt dat hij een plasje heeft gedaan. Ze absorberen zo snel dat pipi dat het eigenlijk best comfortabel is, veel aangenamer dan met je poep te moeten stilzitten op een potje . Waarom plassen 'als de grote mensen' als je perfect je ding kan doen tijdens het spelen zonder enige hinder? 

Al gauw bedacht ik dat het misschien tijd was om hem eens zonder pamper te laten rondlopen. Een natte broek is allesbehalve plezant.

Dit werkte, maar was praktisch gezien heel lastig. 's Avonds en in de weekends, wanneer Lars hier het enige kind in huis is valt dat allemaal nog prima te doen, zo met de dweil achter hem aanlopen. Maar tijdens de openingsuren van m'n kinderopvang ( ik ben onthaalouder ) is het onrealistisch om de hygiëne van alle kindjes te kunnen bewaken als er eentje loopt te wildplassen. 

De tussenoplossing werd de wasbare luier.

Ik begon met er ééntje te kopen, gewoon om te testen, en ondertussen kocht ik er al bij en heb ik er  drie in m'n bezit. Want het bevalt me wel en heeft duidelijk een invloed op het zindelijkheidsbesef van m'n kereltje. 



Ik koos onder invloed van vele lovende kritieken voor luiers van het merk Totsbots model 'Binky' ( te verkrijgen in verschillende kleuren bij Dreambaby en webshop Klein Spook ) .

Deze zijn qua maat verstelbaar dankzij drukknoopjes en hebben binnenin een coating die sterk doet denken aan een microvezel handdoek.

Er zit daarnaast ook een extra inleg 'handdoekje' bij voor periodes dat je bijvoorbeeld verwacht dat je kind het niet trekt met enkel deze luier ( voorbeeld voor 's nachts als er extra absorptie nodig is, of wanneer je kind een buikvirus te pakken heeft en euh .. jah ... spetterpoep .. ) 


De grote vraag die ik had, en dat me eigenlijk aanvankelijk tegenhield om ze te kopen, hoe zit het met stoelgang?

Want ja, pipi is pipi, dat trekt in de luier en dat moet je gewoon in de wasmachine droppen, maar wat met een goeie plakkerige kaka? 

Ik had GEEN zin om kaka los te peuteren uit die luier ! No way, moederliefde kent misschien geen grenzen, maar kakaliefde is wel iets helemaal anders. 

Blijkbaar hebben ze ook daar een oplossing voor.

Een soort ultrastevige wegwerp zakdoekjes die je in de luier legt. 

De kaka ligt dan in dat doekje en de luier eens ondersteboven boven de vuilbak houden en't is opgelost. Redelijk gelijkaardig aan wegwerp luiers dus. 

(persoonlijk gebruik ik een plastic zakje als handschoen en steek ik het vieze doekje daarin, zodat het kan dichtknopen en de vuilbak geen mesthoop wordt, een beetje de manier dat mensen het doen die achter hun hond moeten opruimen op straat ). 


Ondertussen ben ik er 90% voor gewonnen ( 10% niet, omdat dit buitenshuis heel onpraktisch is, ze zijn veel lomper om in je tas te stoppen en bevuilde luiers meezeulen om ze thuis te wassen is geen pretje ) . 

Ik vind het jammer dat ik er niet eerder mee begonnen ben. Het het me redelijk wat centen kunnen uitsparen.

Deze wegwerp luiers kosten me 22 à 23 euro per stuk ( onderhoud niet meegerekend ) , dat is de prijs van één pak pampers waar ik ongeveer 20 dagen mee doe ( vroeger gingen die er zelf nog sneller door, want hoe kleiner kindjes zijn , hoe kleiner de tijd tussen verschillende hoopjes en plasjes) 

Als je dus een 18-tal luiers aankoopt heb je het grof gerekend op één jaar gebruik deze aankoop terug verdient ( en dan heb ik geen rekening gehouden met kosten voor afvalverwerking van wegwerpluiers, nog rekening gehouden met onderhoudskosten van wasbare luiers ).   Voor pasgeborenen is 18 luiers aan de nipte kant ( ik herinner me dagen dat ik 14 luiers per dag moest verversen, dan zijn die nooit tijdig droog ) , maar ondertussen komt Lars ruimschoots toe met 5 luiers per dag. 


Om de kosten te spreiden kan je zo ook 'los' aankopen doorheen de tijd. Ik gebruik ook niet full-time wasbare luiers, ik heb er maar drie, Ik twijfel sterk of ik er nog meer wil kopen, Lars is tenslotte al 2 jaar en de investering zal zichzelf dus wellicht niet meer terugbetalen.

Maar voor mama's van kleinere kindjes raad ik het zeker aan er eens eentje te proberen en te zien hoe het je bevalt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.