zaterdag 6 augustus 2011

BB cream: de waarheid van een Honest Beauty

Ik schreef een poos geleden al eens dat ik een BB cream van het merk Skin79 mocht uittesten dankzij BB Cream Shop.


Dat eerste artikel, waarin ik uitleg wat BB Cream is volgens de producenten zelf vind je HIER * klik*


Nu, na een maand testen is het mijn beurt om te vertellen wat BB Cream is.


Schaamtelijk genoeg had ik best hoge verwachtingen van het product, iedereen is er zo lovend over, het kon niet anders dan een magisch wondermiddel zijn.


En de verpakking! Zo cute en hygiënisch!






Ik had beter moeten weten, photoshop uit een potje bestaat niet.


Hoewel ik nu enkel kan spreken over mijn ervaringen met de specifieke 'Diamond Prestige' crème van Skin 79 denk ik dat ik kan zeggen dat een groot deel van mijn uitleg wel voor de meeste BB creams geldt.



Mijn conclusie is dat het een degelijke dagcrème is, gemengd met een goed dekkende foundation.

Niet meer, niet minder.

De hoofdingrediënten zijn zinkoxide ( standaard gebruikt als zonnebescherming) en emoliënten ( een hydraterend bestanddeel dat je in veel dagcrèmes voor de droge huid aantreft, zelf in goedkopere).

Een dagcrème met een SPF kan elke vrouw wel gebruiken, dus op zich is daar niks mis mee. Maar het is wel fout te doen alsof BB Cream het enige echte product is dat door dermatologen aangeprezen wordt na een laseroperatie. NOT! Na een laseroperatie wordt een goede zonnebescherming aangeraden in het algemeen, niet specifiek één of andere BB Cream.

Kortom, je kan even goed om het even welke dagcrème met SPF kopen.Gegarandeert dat je ook minder last zal krijgen van rimpels en pigmentvlekken, zoals de BB Cream claimt.

Je kan nu wel zeggen ' Ja maar Maaike, de BB cream bedekt ook oneffenheden, zoals een foundation'.

Klopt op zich wel. Maar hoeveel tubes foundation moet een vrouw gemiddeld uitproberen voor ze er eentje vindt die perfect aansluit bij haar huidskleur?

En bij eigen voorkeuren qua textuur? Want ik heb het eigenlijk niet zo voor van die extreem dekkende foundations, zeker niet in de zomermaanden.




De BB Cream, half uitgesmeerd, je ziet duidelijk dat een match met je huidskleur echt een must is.

Misschien bestaan er wel minder dekkende BB Creams, maar dan zijn ze een deel van hun claim 'verzorgt en verstopt' voor een groot deel kwijt.

De BB Cream die ik kreeg was in elk geval geen perfect match met mijn huidskleur en ik liep er eigenlijk wat idioot bij.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de 'mambo jambo' ingrediënten die er voor het Barbiegehalte zijn aan toegevoegd.

Diamantpoeder, Amethystpoeder, parelpoeder, koraalpoeder; toermalijn, goud (!), ..

1. Je ziet geen mooie shimmer of whatever in de crème zelf. Want je wel zou verwachten met zoveel edele ingrediënten.

2. Die ingrediënten doen niets voor je huid zelf, ze liggen gewoon bovenop je huid, kunnen niet in je huid doordringen en je huid niet van binnenuit 'helpen' op welke manier dan ook.

3. Deze ingrediënten staan zo achteraan in het lijstje dat de hoeveelheid die je in de crème aantreft zeker en vast verwaarloosbaar is.




Ik vind het nutteloos een BB Cream te kopen, als ik evengoed een degelijke dagcrème kan halen en een goede foundation. Dan kan ik beide producten ook apart gebruiken, want hoewel ik een beautyblogger ben gebruik ik niet dagelijks foundation.

Qua 'blemishes' merk ik trouwens ook geen verschil tussen mijn 'gewone' dagcrème of de BB Cream.

Het enige ingrediënt dat een meerwaarde kan bieden is 'arbutine'. Dat is een stof die de aanmaak van melanine ( de stof die je huid laat bruinen) afremt.

Hierdoor vermindert de kans op pigmentvlekken in de toekomst. ( bestaande pigmentvlekken krijgt je heus niet weg met een crème, anders had geen enkele vrouw ter wereld nog pigmentvlekken)

Alleen is de vraag: heb je wel nog arbutine nodig als je al een SPF25 op je gezicht hebt?

Een 'gewone' SPF vermindert de aanmaak van melanine ook.

En zit er wel genoeg arbutine in de BB cream om een effect te hebben op toekomstige pigmentvlekken?


Kortom: ik ben niet echt overtuigd van dit 'wondermiddel'.

Je gaat je huid er geen schade mee aandoen, dat niet, maar om nu te zeggen 'Ren naar de winkel en haal een BB cream!' Nee, dat zeker ook niet.


14 opmerkingen:

  1. Heel interessant artikel! Het is tegelijk ook het eerste negatieve (en kritische) artikel dat ik over BB creams lees, aangezien de meesten er zo lovend over zijn. Leuk om te lezen hoe het echt zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze heb ik ook, gelukkig is deze voor mijn huidskleur wel geschikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hmmm er zijn niet voor niks zoveel verschillende soorten BB creams en deze is duidelijk niet geschikt voor jou. Goed om te weten trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je zo kritisch bent! Ik ben trouwens ook niet mee met de hype.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was zo benieuwd naar jouw mening, fijn dat je ook de mindere punten met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je goede review, je bent inderdaad de eerste die kritiek uit op de BB cream (denk dat de meesten lovend zijn omdat ze de cream mogen testen van een webshop?). Ik was er eerst ook benieuwd naar, maar nu ga ik er voor passen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem6/8/11

    Een duidelijke review! En die BB cream komt er bij mij dus niet in. Dit lijkt indd een product wat totaal geen meerwaarde heeft.
    groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, de truth about BB creams ! Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd en denk niet dat ik het gauw ga doen ook. Een crème die mijn huid bleker maakt ofzo, no thanks, ik ben al zo wit :d ! Goede review !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een artikel zeg! Normaal is het altijd 'o-kijk hoe goed bb creams zijn...' here's the truth ... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thx meiden! Blij dat het artikel in de smaak valt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @PinkFairy: Ja, misschien hebben andere BB creams handige extra's zoals anti-oxidanten of een mooi ' sparkle'

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat je zo'n eerlijke review schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. beetje vreemd dat iedereen het direct afschrijfd door dit review. anyways ik heb er alleen maar goede ervaring mee maar ik heb dan ook een ander merk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jammer dat hij voor jou niet werkt. Ik vind t alleen zo typisch dat mensen ervan uit gaan dat als er positieve dingen geschreven worden, dat is omdat t gekregen is. En dat als er iets negatiefs geschreven word, dat dat dan perse waar is. Negatieve dingen schrijven is erg makkelijk, zeker als iets toevallig niet geschikt is voor -jouw- huid. Dat zegt verder niets over geschiktheid voor andere mensen.

    Ik heb zelf deze BBcream (gekocht!), en ik vind hem fantastisch. Foundations werken met mijn huid totaal -niet-, en ziet er vreselijk onnatuurlijk uit. En dan heb ik t nog niet eens over t gevoel van een foundation op mn huid.
    Deze BBcream voelt heerlijk licht en fris, en ik voel amper dat ik iets op mn gezicht heb zitten. En t is precies genoeg kleur om een egale huidskleur te hebben, zonder eruit te zien als iemand die makeup op heeft.

    Geef mij maar een BBcream!

    BeantwoordenVerwijderen

Geef gerust je mening!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.